KITAB
INSAN
KAMIL TSANI
(MENUNGSO
SEMPURNO)
Susunan Syaikh Muhammad Siroj Al-Arif
Penterjemah
Dr.
Arif Muzayin Shofwan, M.Pd.
Kawedalaken
Dening
MAJELIS
ZIKIR SYAIKH ABDUL QADIR AL-JAILANI
Alamat: Jl. Masjid Baitul Makmur Sekardangan RT. 03
RW. 09 Papungan Kanigoro Blitar Kode Pos 66171
|
MUQODIMAH
Kabeh
puji amung kagungane Gusti Allah Kang Ngeratoni ngalam kabeh. Shalawat lan
salam mugo-mugo tetep kalimpahaken marang Kanjeng Nabi Muhammad SAW, para ahli baite,
sahabate, lan pengikute tuwin umate kabeh. Amma
Ba’du.
Kitab
meniko terjemahan saking “Kitab Hakekatul Ma’arif” kang kasusun dening Syaikh
Muhammad Siroj Al-Arif Ibnu Syafii ingkang wonten Bendosari, Keras, Kediri.
Kitab meniko mengku enem kitab, inggih meniko:
1.
Kitab Bahrul Lahut
2.
Kitab Makna Sirri
3.
Kitab Insan Kamil Awwal
4.
Kitab Insan Kamil Tsani
5.
Kitab Mirqod
6.
Kitab Majnunulloh
Inggih
enem kitab kang kakumpulaken wonten Kitab Hakekatul Ma’arif meniko ingkang
badhe kawulo terjemahaken kanthi bertahap. Mugi-mugi Gusti Allah paring berkah
lan manfaat dateng terjemahan kawulo.
Blitar,
29 Agustus 2004
Pemangku
Majelis Zikir Syaikh Abdul Qadir Al-Jailani
Dr.
Arif Muzayin Shofwan, M.Pd.
Bismillahirrohmanirrohim
Kabeh puji iku amung
kagungane Alloh Kang Mangerani Alam kabeh. Sholawat lan salam mugi tetep
kalimpahaken ing atase Kanjeng Nabi Muhammad SAW kang dadi luwih mulyo-mulyone
para utusan, lan mugi sholawat lan salam tetep kalimpahaken dumateng keluargane
lan sahabate kabeh. Amma Ba’du.
Iki minongko kitab cilik
(Risalah) lan ingsun arani kelawan “Kitab Insan Kamil Tsani”,
artine: “Menungso Kang Sempurno Jilid Loro” ing ndalem mertelakake sempurnane
menungso ing atase ngerteni sejatine Alloh (Makrifatulloh) kanthi
lantaran manute menungso ing atase poro Nabine Alloh kelawan nganggo dalil kang
kinaweruhan saking Al-Qur’an lan Al-Hadist.
Hai eling-eling poro
menungso sampurno kang nduweni akal (Al-Insan Al-Kamil Al-Aqil),
ngertiyo siro saktemene Alloh iku mbarengi ing siro ing ngendi enggon ono sopo
siro kabeh, kerono dawuhe Alloh: “Wallohu Ma’akum Ain Maa Kuntum”,
artine: “Saktemene Alloh iku mbarengi ing siro kabeh ing ngendi enggon ono
sopo siro kabeh”. Dene carane olehe mbarengi (Ma’iyyah-e) Alloh ing
atase makhluk iku koyo olehe mbarengi uyah kelawan asine uyah, sekirane ora
biso dipisah babar pisan. Lan saktemene Alloh iku nglimputi ing atase kabeh
makhluk, kerono dawuhe Alloh: “Innalloha Ala Kulli Syai’in Muhith”,
artine: “Saktemene Alloh iku ing atase saben-saben barang kang dumadi iku
Moho Nglimputi”. Dene carane olehe nglimputi (Ikhatoh-e) Alloh iku
koyo olehe nglimputi perkoro Kang Den Sifati (Mausuf) kelawan piro-piro
sifate, kelawan sekirane ora keno den bedakake sebab bangete olehe nglimputi
Alloh. Lamun olehe nglimputi Alloh iku dikira-kira isih wenang pisah, mongko
Alloh iku dudu jeneng Moho Nglimputi.
Didawuhake, sejatine
wujude kabeh manungso iku ing atase wujude Alloh, lan kuwasane kabeh manungso
iku ing atase kuwasane Alloh. Mulo ono dawuh: “Laa Maujuda Illaloh”,
artine: “Ora ono maujud kang sejati kejobo kang wujud iku Alloh”. Lan
den ngendikakake: “Wujude menungso iku wujude Alloh. Kuwasane menungso iku
kuwasane Alloh”. Lan den ngendikaaken: “Wa Maa Shollaita Idza
Shollaita Wa Lakinnalloha Sholla”, artine: “Ora sholat siro
tatkalane sholat siro, tapi sejatine kang sholat iku Alloh”. Lan den
ngendikakaken: “Wa Maa Romaita Idza Romaita Wa Lakinnalloha Roma”,
artine: “Ora mbalang siro tatkalane mbalang siro, tetapi sejatine kang
mbalang iku Alloh”. Lan den ngendikakaken: “Wa Maa Masaita Idza
Masaita Wa Lakinnalloha Masa”, artine: “Ora mlaku siro tatkalane
mlaku siro, tetapi sejatine kang mlaku iku Alloh”.
Hai eling-eling menungso
kang sempurno kang nduweni akal (Al-Insan Al-Kamil Al-Aqil), podo
ngertiyo siro saktemene sekabehe piro-piro makhluk iku, koyo wujude pitung
langit-bumi lan ahline kabeh, sekabehe wujud iku mau kabeh wujude Alloh (Wujudulloh)
ing ndalem sak nyatane. Lan ojo mamang siro, kerono saktemene sekabehane
makhluk iku koyo umpamane Rupo/Gambar kang nyoto ing ndalem njerone Kaca (Mir’at).
Dene sejatine Alloh iku ibarat kang nyoto ing ndalem njerone Kaca (Mir’at).
Wus den dawuhake: Ngertiyo siro, tatkalane Gusti Alloh durung brahi, iku ora
ono mongso (Laa Zamana), ora ono panggonan (Laa Makana), ora ono
nduwur (Laa Fauqo), ora ono ngisor (Laa Tahta), ora ono kiwo (Laa
Syimala), ora ono tengen (Laa Yamina), ora keno dikoyo-koyo ngopo (Laa
Kaifa), ora keno dipadakake suwiji-wiji (Laa Mistala). Dene wujude
Alloh iku wujud Padang (Dliya’), Kang Bersih (Sholiah), Kang
Bening (Shofiyah).
Sakdurunge Alloh brahi
iku ora ono wangenan (Laa Hududa), ora ono pungkasan (Laa Intiha’a).
Mongko nuli Alloh ndadekake Nur Muhammad (Cahyo Pinuji) kelawan kuwasane
(Qudrat-e) lan kersane (Irodat-e) Alloh. Gusti Alloh dawuh: “Kholaqtuka
Li Ajli”, artine: “Ingsun ndadekake ing siro (Nur Muhammad) kerono
arah Ingsun”, tegese kerono arah keagungan Ingsun (Li Idhari Adhomati)
“Wa Kholaqtul As’ya’a Li Ajlika”, artine: “Lan Ingsun
ndadekake ing kabeh barang kang dumadi iku mergo arah siro (Nur Muhammad)”,
tegese kerono arah mertelakake keagungan siro (Nur Muhammad) [Li Idhari
Adhomatika], lan kerono arah kamulyan siro (Karomika), lan kerono
arah sempurno siro (Kamalika), lan kerono arah mangerti yen siro iku
kekasih Ingsun utowo kerono arah bronto Ingsun (Li Idhari Wilayati).
Lan Alloh dawuh: “Utimmu
Nurohu” artine: “Ingsun wus nyempurnakake Nur Muhammad”.
Ngertiyo siro, yen saktemene Alloh iku ndadekake ing kabeh malaikat iku saking
Cahyone Menungso (Nurul Insan). Lan Alloh ndadekake ing piro-piro
menungso saking Nur Wilayah (Cahyo Kewalian utowo Cahyo arahe Bronto
Gusti Alloh Ing Ciptaane). Kang koyo mengkono iku padane Kaca (Mir’at)
lan tatkalane wujude Nur Wilayah uwis sampurno, nuli Alloh dawuh: “Kun
Fayakun” artine: “Onoho siro (Kabeh Alam), mongko nuli ono opo kabeh
Ngalam” klawan nyoto Rupone/Gambare ing ndalem njerone Kaca (Mir’at).
Lan iyo Rupo/Gambar kang nyoto ing njerone Kaca (Mir’at) ikulah kang den
arani hakekate Roh Idhofi (Haqeqotu Roh Idhofi). Lan iyo Roh Idhofi
ikulah asale piro-piro makhluk (Ashlul Makhluqoti), kerono setuhune
Roh-e piro-piro Makhluk iku metu saking Roh Idhofi.
Nuli Alloh dawuh: “Innalillahi
Wa Inna Ilaihi Rojiun” artine: “Saktemene kito kabeh iki kagungane
Alloh lan bakal mbali marang Alloh”. Kanjeng Nabi Muhammad SAW dawuh: “Imano
siro kabeh ing Alloh. Sopo wonge kang ora percoyo ing sejatine Alloh, mongko
temen-temen kafir. Lan sopo wonge kafir, mongko dudu umat ingsun”. Ngertiyo
siro, iman (percoyo) kang tanpo nganggo ilmu iku ora sah. Jalaran saktemene
makrifat kang ora nganggo ilmu iku ora sah kelawan sak nyatane. Rampung
terjemahan Kitab Insan Kamil Tsani, mugo-mugo Gusti Alloh paring berkah lan
manfaat. Amiin.
PENUTUP (KHOTIMAH) KANG WIGATOS
Dr. Arif Muzayin Shofwan, M.Pd.
Perlu dipun sumerapi lan
dipun mangertosi bilih Kitab Hakekatul Ma’arif kang mengku enem kitab meniko
rumiyen saking panjenenganipun Syaikh Anshor Muhammad ingkang ugi dados Mursyid
Thoriqoh Sathoriyah. Syaikh Anshor Muhammad Pamengku Pondok Pesantren Nur
Mambaul Hisan Sembon Kanigoro Blitar meniko biasane mahos kitab meniko setiap
Malam Jumat wekdalipun dalu sak sampunipun jam kalih welas dalu. Amargi
punopo?. Mahos kitab meniko kedah kanti beninge ati supados mboten salah dalane
makrifat marang Gusti Alloh. Mulane dipun pilih wekdal dalu meniko ibarat penempuh
Jawi “Surub Kayon” ateges wekdal ingkang sahe tumurune Wahyu Ilahi.
Inggih meniko, wekdal ingkang ndukung Heneng, Hening, Eling, lan Waspada-ne
manah tumprap penempuh dalan.
Rikolo semanten, kawulo
nate sowan lan ambeguru dateng Syaikh Anshor Muhammad kaliyan Mbah Haji
Muhammad, Mbah Haji Sugeng Surabaya, nuli dipun ijazahi Zikir Ismu Dzat: ALLOH,
ALLOH, ALLOH, supados dipun amalaken tanpo pegat arikolo lungguh, ngadek,
mlaku, lan sare, miturut mlebu-metunipun ambegan. Caranipun Zikir Ismu Dzat
amung diwahos ing bathin kemawon, wonten aktivitas nopo kemawon kedah Eling
marang Gusti Alloh Kang Moho Mbarengi lan Moho Nglimputi sekabehane kabeh.
Dene Zikir Ismu Dzat
meniko ugi adedasar saking hadiste Kanjeng Nabi Muhammad SAW marang Sayyidina
Ali Bin Abi Tholib ingkang mungel mengaten: “Yaa Ali, Igh’mith Ainaika Wa
Alsiq Syafataika Wa A’li Lisanaka Wa Qul: Alloh, Alloh”, artine: “Hai
Ali, meremno ing mripat loro siro, lan tutupen lisan siro, lan unggahno
(tempelno) ilat siro marang cethak siro, nuli ngucapo ing bathin: Alloh, Alloh.”
(HR. Thobroni lan Baihaqi). Inggih meniko hadist kadamel adedasar Zikir Ismu
Dzat kanthi Zikir Khofi (Zikir Samar).
Amung kemawon ugi perlu
dipun mangertosi bilih lelaku kados mekaten meniko pancen merlokaken Guru
Mursyid, inggih guru ingkang dipun wenangaken aweh Talqin lan Ijazah
kang sampun mangertosi babagan Kepengiranan (Ketuhanan). Inggih guru ingkang
sampun saget nuduhaken dalanipun teko (Wushul) dumateng Gusti Alloh
Ingkang Moho Ngelimputi lan Kang Moho Mbarengi ing sekabehane barang kang
dumadi.
Kawulo (Penterjemah)
meniko kitab amung paring ular-ular utawi pepenget mekaten: “Monggo sami-sami
Talqin Zikir dumateng Guru Mursyid saking thoriqoh punopo kemawon. Amargi
dawuhipun Syaikh Abdul Qadir Al-Jailani wonten Kitab Sirrul Asrar nyebataken
bilih tujuanipun Talqin inggih meniko kadamel mutus sedoyo barang kang sak
lintunipun Gusti Alloh. Sebab sinten kemawon ingkang saget mutus meniko bakal
nemu manisipun ngibadah dumateng Gusti Alloh.” Mekaten saking kawulo pribadi.
Wallohua’lam Bishowab.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar