KITAB
MIRQOD
(ADABE
MAKRIFATULLOH)
Susunan Syaikh Muhammad Siroj Al-Arif
Penterjemah
Dr.
Arif Muzayin Shofwan, M.Pd.
Kawedalaken
Dening
MAJELIS
ZIKIR SYAIKH ABDUL QADIR AL-JAILANI
Alamat: Jl. Masjid Baitul Makmur Sekardangan RT. 03
RW. 09 Papungan Kanigoro Blitar Kode Pos 66171
|
MUQODIMAH
Kabeh
puji amung kagungane Gusti Allah Kang Ngeratoni ngalam kabeh. Shalawat lan
salam mugo-mugo tetep kalimpahaken marang Kanjeng Nabi Muhammad SAW, para ahli baite,
sahabate, lan pengikute tuwin umate kabeh. Amma
Ba’du.
Kitab
meniko terjemahan saking “Kitab Hakekatul Ma’arif” kang kasusun dening Syaikh
Muhammad Siroj Al-Arif Ibnu Syafii ingkang wonten Bendosari, Keras, Kediri.
Kitab meniko mengku enem kitab, inggih meniko:
1.
Kitab Bahrul Lahut
2.
Kitab Makna Sirri
3.
Kitab Insan Kamil Awwal
4.
Kitab Insan Kamil Tsani
5.
Kitab Mirqod
6.
Kitab Majnunulloh
Inggih
enem kitab kang kakumpulaken wonten Kitab Hakekatul Ma’arif meniko ingkang
badhe kawulo terjemahaken kanthi bertahap. Mugi-mugi Gusti Allah paring berkah
lan manfaat dateng terjemahan kawulo.
Blitar,
29 Agustus 2004
Pemangku
Majelis Zikir Syaikh Abdul Qadir Al-Jailani
Dr.
Arif Muzayin Shofwan, M.Pd.
Bismillahirrohmanirrohim
Kabeh puji iku amung
kagungane Alloh Kang Mangerani Alam kabeh. Sholawat lan salam mugi tetep
kalimpahaken ing atase Kanjeng Nabi Muhammad SAW kang dadi luwih mulyo-mulyone
para utusan, lan mugi sholawat lan salam tetep kalimpahaken dumateng keluargane
lan sahabate kabeh. Amma Ba’du.
Iki minongko kitab cilik
(Risalah) lan ingsun arani kelawan “Kitab Mirqod” ing ndalem
mertelakake tata kramane makrifat maring sejatine Alloh (Fi Adabi
Makrifatillah). Mugo-mugo kitab meniko mbekto berkah lan manfaat kanggone
wong kang ngarepake marang ngerteni sejatine Gusti Alloh.
Wong Ahli Makrifat Kang Sampurno
(Al-Arif Al-Kamil) dawuh: Hai eling-eling wongkang mlarat ilmu lan
ngamal, tatakalane siro ngarepake ing yento ngerteni sejatine Alloh, mongko
gaweyo adab siro kelawan olehe nggawe adab Kawulo Kang Ino (Al-Abdu
Adz-Dzalil), Kang Nduweni Dosa (Al-Mudznib) ing ngersane Gusti Alloh
Kang Moho Ngratoni (Al-Malik), Moho Murbo Mesiso (Al-Jabbar),
Moho Agung (Al-Kabir/Al-Adzim), Moho Sugih (Al-Ghoni), Moho
Nyukupi (Al-Kafi), Moho Parek/Cedek (Al-Qorib), Moho Nglimputi (Al-Muhith),
Moho Kuwoso (Al-Qodir), Moho Nguwasani (Al-Muqtadir), Moho
Ngudaneni (Al-Alim), Moho Ngawiti (Al-Mubdi’), Moho Mungkasi (Al-Mu’id),
Tur Kang Ora Sare Lan Ora Sedo.
Ngertenono siro, yen
saktemene Alloh iku luwih ngerteni ing ndalem cacat-cacate awak siro lan luwih
ngerteni ing ndalem krenteg siro. Mongko nuli sholato siro kelawan rong (2)
Rokaat, kelawan cara mengkene:
1. Sholat Rong Rokaat:
Sakwuse Surat Al-Fatikah moco Surat Inna Anzalna 7x (Pitung Ambalan).
2. Rukuk: Moco Tasbih 7x
(Pitung Ambalan)
3. Iktidal: Moco “Allohumma
Innaka Ta’limu Maa Fi Nafsi. Wa Ta’lamu Maa Fi Qolbi. Wa Ta’lamu Maqsudi. Wa
Ta’lamu Maa Khothoro Bii. An Tuallima Alayya Bi Haqqi Wujudikal Haqqi, Bi
Qudrotika Wa Kromika Yaa Arhamar Rohimin”. Artine: “Duh Gusti Alloh,
saktemene Panjenengan ngerti punopo ingkang wonten awak kulo. Panjenengan
ngerti punopo ingkang wonten manah kulo. Panjenengan ngerti tujuan kulo.
Panjenengan ngerti punopo ingkang dados krenteg kulo. Mugiyo Panjenengan mulang
kulo kelawan saktemene wujud sejatine Panjenengan, kelawan kuwoso Panjenengan
lan kamulyan Panjenengan, Duh Dzat Ingkang Luwih Asih-asihe Kang Asih Kabeh”.
4. Sujud: Moco Tasbih 3x
(Telung Ambalan)
5. Lungguh Antarane Sujud
Loro: Moco “Robbigfirli Warhamni, Warzuqni, Waj’burni, Warfa’ni, Wa
Allimni, Wahdini Fi Sirrika, Waksyifni Fi Qolbi Ala Makrifatika Bi Nuri
Wajhikal Karim”. Artine: “Duh Pengiran kulo, Panjenengan ngapuro
kulo, Panjenengan kasih sayangi kulo, Panjenengan paringi rejeki kulo,
Panjenengan paringi pitulung kulo, Panjenengan angkat derajat kulo, Panjenengan
bimbing ilmu kulo, Panjenengan paringi pituduh kulo, Panjenengan bukak ing
ndalem ati kulo ing atase ngerteni sejatine Panjenengan kelawan Cahyone Dzat
Panjenengan Kang Mulyo”.
6. Sujud Kapindo: Moco “Subhana
Roobiyal A’la Wa Bihamdihi. Subhanalladzi Hadaana Bi Hidayatika, Wa Karomika,
Wa Adzomatika, Wa Jalalika. Wahdini Bi Wajhikal Karim Bi Haqqi Makrifati
Dzatikal Yaqin”. Artine: “Moho Suci Pengiran kulo Kang Moho Luhur
lan kabeh puji damel Panjenengane. Moho suci Dzat kang nuduhake kito kelawan
pituduh Panjenengan, Kamulyan Panjenengan, lan Keagungan Panjenengan. Kulo aturi
paring pituduh Panjenengan Kang Mulyo kelawan sejatine ngerteni Dzat
Panjenengan Kelawan Yakin”.
Ing Rokaat kang kaping pindo ugo dilakoni koyo
ngono iku. Tegese, koyo katerangan ing nduwur iku.
Nuli sakwuse salam moco wirid iki:
1. Astaghfirullohal
Adzim, Innalloha Ghofurur Rohim 21x (Selikur Ambalan).
2. Lailahaillalloh
Ya Rofi’ad Darojat 7x (Pitung Ambalan).
3. Ya
Muhith 777x (Pitung
Atus Pitung Puluh Pitu Ambalan). Pas moco iki kelawan nengklengake ati ing
atase olehe nglimputi (Ikhatoh-e) Alloh ing atase awak siro.
4. Moco donga iki kaping 40x
(Patang Puluh Ambalan): “Allohummahdini Bi Hidayatika. Wa Allimni Bi
Ilmika. Waqdi Hajati Bi Qudrotika Wa Irodatika. Fainnaka Tahdi Bi Ibadikas
Sholihin. Subhanalladzi Malakal Alam. Subhanalladzi Laa Yanamu Wa Laa Yamutu.
Dzil Arsyil Madjid. Al-Fa’allul Lima Yuridu. Kholaqtani Bi Nuri Nabiyyikal
Karim, Bi Qudrotika, Wa Irodatika, Wa Karomika, Wa Jalalika, Wa Adzomatika, Ya
Karim, Ya Rohim, Ya Habibat Tawwabin, Wa Ya Arhamal Masakin, Wa Ya Khoirol
Ghofirin, Wa Ya Khoirol Fashilin, Wa Ya Khoirol Washilin, Wa Ya Khoirot
Ta’ibin. Subhanal Malikil Quddus Dzil Mulki Wal Malakut, Dzil Arsyil Madjid”.
Artine: “Duh Gusti, Panjenengan paringi pituduh kulo kelawan pituduh
Panjenengan. Panjenengan wulang kulo kelawan ilmu Panjenengan. Panjenengan
tekani hajat kulo kelawan kuwoso lan kerso Panjenengan. Moho sucine Dzat Kang
ngeratoni alam kabeh. Moho sucine Dzat kang ora sare dan ora sedo. Kang Nduweni
Arsy Kang gedhe. Kang akeh penggawene maring barang kang den kersakake. Kang
ndadekake Panjenengan ing kulo kelawan Nur/Cahyo-ne Nabi panjenengan, kelawan
kuwoso lan kerso Panjenengan, kelawan kamulyan Panjenengan, kelawan keagungan
Panjenengan. Duh Dzat Kang Mulyo, Duh Dzat Kang Moho Welas Asih, Duh Dzat Kang
Moho ndemeni piro-piro wongkang tobat, Duh Dzat Kang Luwih Welas Asih marang
wong miskin, Duh Dzat Kang Luwih Apik-apike Pengapurane, Duh Dzat Kang Luwih
Apik-apike Kang Misahake, Duh Dzat Kang Luwih Apik-apike Kang nekak-ake
(Wushul-ake), Duh Dzat Kang Luwih Apik-apike nrimo tobate wongkang podo tobat.
Moho Sucine Dzat Kang Moho Ngratoni, Moho Suci, Kang Nduweni Kraton Langit lan
Bumi, Kang Nduweni Arsy kang Agung”.
5. Nuli sujodo siro lan
pikir-pikiro (Tafakur-o) siro kelawan sak kathoke pikir-pikir siro ing
atase olehe nglimputi (Ikhatoh-e) Alloh lan olehe mbarengi (Ma’iyyah-e)
Alloh.
Lan ngati-ngatiyo siro,
mongko ningali siro. Tegese, arikalane weruh siro ing sejatine Dzate Alloh,
mongko iku terkadang syetan iku nyasarake ing siro. (Catetan Penterjemah:
Mergo sejatine Dzate Alloh iku ora keno dipadakake ing suwiji-wiji [Laista
Kamistlihi Syai’un]). Dene upomo enthuk isyaroh koyo katerangan ing
ngisor iki, iku ngono mung kanggo “Pasemon/Simbolis” wae, dudu kang
sejatine-sejati Gusti Alloh. Yoiku:
1. Lamun siro ningali
Jejenggrengan (Shahsun) kang ora mantesi kelawan tingkahe poro Nabi,
mongko koyo mengkono iku mau rupone pengganggune syetan utowo olehe ngganggu
syetan (Makayidus Syayatin).
2. Lamun siro ningali rupo
kelawan rupone piro-piro menungso kang mantesi kelawan tingkahe poro Nabi,
mongko koyo mengkono iku rupone Cahyone Alloh (Nurulloh).
3. Lamun siro ningali
kelawan wujude rupo Padhang (Dliya’), mongko iku iyo wujude Dzate Alloh
(Wujudu Dzatulloh). (Catetan Penterjemah: Yen weruh ngene iki iyo
tetep kudu Waspodo. Elingo critane Syaikh Abdul Qodir Al-Jailani ono ing
Manaqibe bilih Panjenengane iyo nate weruh Cahyo Kang Padhang nuli sirno lan
sakteruse. Ternyata iku iyo isih pengganggune Syetan).
4. Lamun siro ningali wujude
menungso koyo rupo siro dhewe, mongko iku wujude Sifate Alloh (Wujudu
Shifatulloh) kang nglimputi ing siro. Mongko ikulah rupo kang bener.
5. Lamun siro ningali rupone
kewan (Shurotul Hayawan), rupone gunung (Shurotul Jabal), rupone
geni (Shurotun Nar), mongko rupo iku temen-temen batal/batil.
Catetan
Penterjemah: Wonten ing bab isyaroh mimpi lan sak pinunggalane, kulo aturi mahos
“Kitab Sirrul Asror” anggitanipun Syaikh Abdul Qodir Al-Jailani ing bagian 22 (Bab
Rolikur). Akhiripun, penyusun ugi penterjemah mungkasi kitab meniko, mugi-mugi
tansah angsal barokah lan manfaat saking Gusti Alloh. Amiin.
PENUTUP (KHOTIMAH) KANG WIGATOS
Dr. Arif Muzayin Shofwan, M.Pd.
Perlu dipun sumerapi lan
dipun mangertosi bilih Kitab Hakekatul Ma’arif kang mengku enem kitab meniko
rumiyen saking panjenenganipun Syaikh Anshor Muhammad ingkang ugi dados Mursyid
Thoriqoh Sathoriyah. Syaikh Anshor Muhammad Pamengku Pondok Pesantren Nur
Mambaul Hisan Sembon Kanigoro Blitar meniko biasane mahos kitab meniko setiap
Malam Jumat wekdalipun dalu sak sampunipun jam kalih welas dalu. Amargi
punopo?. Mahos kitab meniko kedah kanti beninge ati supados mboten salah dalane
makrifat marang Gusti Alloh. Mulane dipun pilih wekdal dalu meniko ibarat
penempuh Jawi “Surub Kayon” ateges wekdal ingkang sahe tumurune Wahyu
Ilahi. Inggih meniko, wekdal ingkang ndukung Heneng, Hening, Eling, lan Waspada-ne
manah tumprap penempuh dalan.
Rikolo semanten, kawulo
nate sowan lan ambeguru dateng Syaikh Anshor Muhammad kaliyan Mbah Haji
Muhammad, Mbah Haji Sugeng Surabaya, nuli dipun ijazahi Zikir Ismu Dzat: ALLOH,
ALLOH, ALLOH, supados dipun amalaken tanpo pegat arikolo lungguh, ngadek,
mlaku, lan sare, miturut mlebu-metunipun ambegan. Caranipun Zikir Ismu Dzat
amung diwahos ing bathin kemawon, wonten aktivitas nopo kemawon kedah Eling
marang Gusti Alloh Kang Moho Mbarengi lan Moho Nglimputi sekabehane kabeh.
Kawulo ugi angsal bait
khusus (Baiat Khoshoh), ijazah khusus (Ijazah Khoshoh), talqin
khusus (Talqin Khoshoh) anane Dzikir Ismu Dzat (Alloh, Alloh, Alloh)
saking Syaikh Muhammad Makki An-Naqsyabandi inggih meniko salah setunggalipun
kyai utawi ulama ingkang dados Mursyid Thoriqoh Naqsyabandiyah Kholidiyah kang
mukim wonten ing Bandung, Tlogo, Kanigoro, Blitar. Anapun caranipun inggih
meniko:
1. Istighfar 5x/Langkung
2. Sholawat 5x/Langkung
3. Surat Al-Fatikah dateng:
Syaikh Abdul Qodir Al-Jailani, Syaikh Muhammad Bahauddin An-Naqsyabandi, Syaikh
Imam Faqih, Syaikh Abdul Ghofur, lan Syaikh Muhammad Makki. 1x
4. Surat Al-Ikhlas 3x (Dipun
hadiahaken marang para guru kasebat soho poro ahli silsilah Thoriqoh
Naqsyabandiyah)
5. Zikir: “Alloh, Alloh”
kanthi miturut mlebu metu nipun ambegan.
Wondene cara sakterusipun ugi kados ingkang sampun
kasebat wonten katerangan ing nginggil wau. Tegese, sedoyo kalawau amung
diwahos wonten batin, mboten wonten lisan. Sebab artine “Naqsyabandi”
niku inggih meniko “Nagsya” artine ngukir, “Bandi” artine
Pangiran. Dados ngukir zikir ing Pengiran ono ing batin/ati.
Selajengipun,
menawi wonten “Kitab Tanwirul Qulub” ugi ingkang dipun susun dening Syaikh
Muhammad Siroj Al-Arif Ibnu Syafii dipun
jelasaken tata carane Dzikir Lailahaillalloh. Den dawuhaken wonten halaman
76-77 kasebat mekaten: “Mulo sayogjo banget yen wong urip iku mau yen biso
ngucap Laailahaillalloh koyo mengkono iku lan den barengake karo
mlebu-metune nafas. Yen nalikane nafas metu bareng ngucap “Laailaha”
sero eling Ahadiyah. Yen nafas mlebu ngucap “Illalloh” serto
eling Wahdah lan Wahidiyah...”. Lha mekaten menikolah
sebagian ulama ahli thoriqoh ngarani dzikir iki kelawan “Dzikir Nafi Isbat”.
Lan ono sing ngarani kelawan “Dzikir Sathori” kang asale soko istilah “Sathoro”
artine ndedel utowo membelah. Yakni membelah Dzikir klawan Nafi lan Isbat iku
mau.
Dene Zikir Ismu Dzat
meniko ugi adedasar saking hadiste Kanjeng Nabi Muhammad SAW marang Sayyidina
Ali Bin Abi Tholib ingkang mungel mengaten: “Yaa Ali, Igh’mith Ainaika Wa
Alsiq Syafataika Wa A’li Lisanaka Wa Qul: Alloh, Alloh”, artine: “Hai
Ali, meremno ing mripat loro siro, lan tutupen lisan siro, lan unggahno
(tempelno) ilat siro marang cethak siro, nuli ngucapo ing bathin: Alloh, Alloh.”
(HR. Thobroni lan Baihaqi). Inggih meniko hadist kadamel adedasar Zikir Ismu
Dzat kanthi Zikir Khofi (Zikir Samar).
Amung kemawon ugi perlu
dipun mangertosi bilih lelaku kados mekaten meniko pancen merlokaken Guru
Mursyid, inggih guru ingkang dipun wenangaken aweh Talqin lan Ijazah
kang sampun mangertosi babagan Kepengiranan (Ketuhanan). Inggih guru ingkang
sampun saget nuduhaken dalanipun teko (Wushul) dumateng Gusti Alloh
Ingkang Moho Ngelimputi lan Kang Moho Mbarengi ing sekabehane barang kang
dumadi.
Kawulo (Penterjemah)
meniko kitab amung paring ular-ular utawi pepenget mekaten: “Monggo sami-sami
Talqin Zikir dumateng Guru Mursyid saking thoriqoh punopo kemawon. Amargi
dawuhipun Syaikh Abdul Qadir Al-Jailani wonten Kitab Sirrul Asrar nyebataken
bilih tujuanipun Talqin inggih meniko kadamel mutus sedoyo barang kang sak
lintunipun Gusti Alloh. Sebab sinten kemawon ingkang saget mutus meniko bakal
nemu manisipun ngibadah dumateng Gusti Alloh.” Mekaten saking kawulo
pribadi. Menawi pingin keterangan ingkang langkung gamblang, kawulo aturi
ningali “Kitab Sirrul Asror” karanganipun Ratune Poro Waliyulloh inggih puniko
Syaikh Abdul Qodir Al-Jailani.
Salajengipun perlu dipun
mangertosi ugi bilih “Kitab Hakekatul Ma’arif” kang dipun susun dening Syaikh
Muhammad Siroj Al-Arif Ibnu Syafii Sumbernongko Ngreco Kandat Kediri meniko
kados kacatet ing sampul tertanggal 28
Februari 1971, soho tertanggal 13 Februari 1987, soho tertanggal 15 Bakdo Mulud
1391 Hijriyah. Kados kang katulis ing halaman terakhir bilih kitab meniko dipun
salin dening Abdulloh Syahid Al-Faqir Sumbernongko Ngreco Kandat Kediri. Wallohua’lam
Bishowab. Wal Afwu Mingkum.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar